Het seizoen is (deels) al begonnen, of begint voor veel teams aankomende zaterdag weer met de eerste competitiewedstrijden. De aanloop kent voor sommigen soms wat problemen en vaak wordt er direct naar de vereniging gewezen, die de zaken ‘niet goed geregeld heeft’. Ten dele is dat op sommige punten ook zeker waar, maar dit is vaak ook het gevolg van een self-fullfilling-prophesy. Veel handen maak licht werk, maar relatief weinig….. Daardoor schiet met name de communicatie er nog wel eens bij in. Achter de schermen wordt hard gewerkt, maar dat is vaak niet zichtbaar.

Aan de andere kant hoor ik ook wel eens signalen van mensen als: “ons team heeft nooit een trainer of leider”, “er is niets geregeld” en ik betaal wel contributie. Met 35 jeugdteams en 10 senioren teams is dat inderdaad een hele opgave. Aan de andere kant, wanneer een speler (zowel senior als jeugd) gaat voetballen bij VOP (of welke willekeurige andere vereniging dan ook) dan wordt je LID van een vereniging. Veel leden denken dat zij consument zijn van de vereniging en dat de vereniging service moet bieden. Uiteraard kan de vereniging wel service bieden, maar daar heeft de vereniging wel zijn LEDEN voor nodig. We zijn immers geen VOP B.V., we hebben geen winstoogmerk, willen de contributie zo laag mogelijk houden. Kortom een vereniging biedt zijn leden iets, maar vraagt daar ook wat voor terug.

Bij de jeugd hebben we het plan bedacht om de teams zelf verantwoordelijk te maken voor de bardiensten. Dit is vorig jaar reeds gecommuniceerd naar alle leiders/ trainers. Teams zullen ongeveer 3x per jaar dan 2 uur bardienst draaien. Nu dit in gang gezet is, blijkt dit bij sommige teams goed te gaan, maar bij andere teams nog niet. We delen het zo in dat wanneer deze teams thuis spelen, ouders bardienst kunnen… nee moeten draaien. Het lijkt me dat je toch ook kunt komen kijken en/of voetballen…. Hoe komt het dat ouders niet reageren op verzoeken van de leiders? Kunnen 2 of 3 mensen per team niet 2 uurtjes vrij maken op een zaterdag? Het lijkt me toch sterk. Het rare is dat dit vaak dezelfde mensen zijn die klagen dat dingen niet zijn geregeld, of verbaast zijn dat de keuken dicht is. Deze vicieuze cirkel moet doorbroken worden!

Klagen mag, maar vraag je ook af wat jij voor de vereniging (en dus voor jezelf als speler of voor jouw kind) kunt doen! JIJ bent onderdeel van de vereniging, je bent geen klant van VOP maar LID. En het hoeft echt niet veel tijd te kosten! Als een paar ouders per team al 3 zaterdagen komen helpen in de kantine per jaar dan zijn we er al! Dat kost je maximaal 6(!) uur per jaar (dat is ongeveer drie wedstrijden). Met een beetje inzet valt er al zoveel minder te klagen!

Kortom: De schouders eronder! Reageer op verzoeken van jouw leider, of meld je aan bij barcommissie@voetbal-vop.nl. Fluit eens een wedstrijdje. Het is allemaal leuker dan je denkt en kost veel minder tijd dan je zou verwachten! Tot (een) zaterdag!!